ASIANA

DO SVETA AJ DO VESMÍRU

Logo Letuska

LETECKÁ PREPRAVA DO CELÉHO SVETA, ZÁJAZDY, PRENÁJOM AUTOMOBILOV, OKRUŽNÉ PLAVBY, ŠTUDIJNÉ POBYTY, POISTENIE A UBYTOVANIE.

Šárka Litivnova v AsianaŠárka Litvinová, spoluzakladateľka spoločnosti Asiana

Podnikateľský príbeh k stiahnutiu v PDF
www.asiana.cz

RODINNÝ PODNIK
Manželia Šárka a Alexej Litvinoví založili cestovnú agentúru Asiana v roku 1993. Podnikať v Česku začali bez predchádzajúcich skúseností v odvetví a bez kapitálu. „Od samého začiatku sme sa spoliehali jeden na druhého. Trocha nadnesene môžem povedať, že manžel vždy prichádzal s víziami a nápadmi, ktoré som ja s jeho pomocou následne realizovala. Teraz nám už pomáhajú aj naše deti, ktoré sa k nášmu podnikaniu pripojili,“ prezrádza deľbu manažérskej práce Šárka Litvinová, spolumajiteľka cestovnej agentúry Asiana.

ASIANA DNES
V súčasnosti patrí Asiana k najväčším cestovným agentúram v Česku, obrat spoločnosti vlani presiahol dve miliardy českých korún. Ročne predá takmer 190 000 leteniek a zamestnáva 75 ľudí. Ponúka nielen leteckú prepravu, ale aj zájazdy, prenájmy automobilov, okružné plavby, študijné pobyty, poistenie a ubytovanie. Prevádzkuje niekoľko webových portálov zameraných na cestovný ruch, medzi ktoré patrí populárna Letuska.cz. Asiana sa opiera o zamestnancov, ktorým sa snaží vytvárať ideálne pracovné prostredie. „Snáď preto pre nás polovica našich zamestnancov pracuje viac ako 10 rokov,“ hovorí Šárka Litvinová.

VÝVOJ CESTOVNÉHO ODVETVIA
Pred dvadsiatimi rokmi cestovné agentúry prosperovali predovšetkým z provízií od leteckých spoločností. Zmenu popisuje Alexej Litvin, spolumajiteľ agentúry: „Dnes nás živia predovšetkým servisné poplatky, provízie z doplnkových služieb ako je ubytovanie, požičanie auta alebo cestovné poistenie. Preto sa sústredíme na čo najefektívnejšie využívanie informačných technológií, ktoré nám vo výsledku znižujú náklady a zvyšujú produktivitu.“

VESMÍR
„Moderné technológie udávajú smer, ktorý Asianu neustále posúva. Dôkazom môžu byť aj dvaja záujemcovia o letenky do vesmíru, ktorí s nami už podpísali zmluvu,“ naznačuje nový smer rozvoja Alexej Litvin.

Lietadlo Asiana

ROZVOJ
Asiana patrí medzi 50 najrýchlejšie sa rozvíjajúcich technologických spoločností v strednej Európe, podľa rebríčkov „Deloitte Technology Fast 50 in Central Europe“.

Asiana pre rezervácie leteniek používa on-line predajné portály Letuska.cz a Superletuska.cz, zaradené do globálnych distribučných sietí Amadeus a Galileo. Pre účtovné agendy už od roku 2005 používa ERP systém ABRA G4. Systém automatizovane prijíma rezervácie, z ktorých vytvára objednávky a záznamy v adresári. Rýchlosť spracovania a nulová chybovosť pri vyťažení 120 000 dokladov ročne Asiane výrazne a dlhodobo šetrí pracovný čas zamestnancov.

Informačný systém rastie spolu s firmou. Tak ako firma zvyšuje počet vystavených dokladov a rastie jej administratíva, prispôsobuje sa ABRA funkciami. Tiež výkon informačného systému bol navýšený: pôvodný systém ABRA G3 používajúci databázu FireBird Asiana upgradovala na ERP ABRA G4 s výkonnou databázou Oracle.

RÝCHLOSŤ SPRACOVANIA OBJEDNÁVOK A NULOVÁ CHYBOVOSŤ PRI VYŤAŽENÍ 120 000 ZÁZNAMOV ROČNE ASIANE VÝRAZNE A DLHODOBO ŠETRÍ PRACOVNÝ ČAS ZAMESTNANCOV.

ZAMESTNANCI
Vedľa technológií, ktoré Asiane dovoľujú moderný spôsob predaja a komunikácie s klientmi, sú kľúčovým prvkom jej zamestnanci. Šárka Litvinová tvrdí, že celý rok trvá, než si nový pracovník zvykne na rezervačný systém. „Ďalšie dva roky zaberie, než sa stane skúseným letenkárom, a desaťročná prax je istota toho, že zvládne naplánovať zložité prestupy a riešiť atypické situácie.“

Teraz si Asiana vychováva kvalitných zamestnancov sama. „Je to úplne odlišná situácia, ako keď sme začínali. Naši prví predajcovia leteniek boli Indovia, pretože medzi Čechmi sme nedokázali zohnať ľudí, ktorí by pre vystavovanie leteniek disponovali akreditáciou od Medzinárodnej asociácie leteckých prepravcov (IATA) a plnili rad ďalších podmienok,“ vysvetľuje Šárka Litvinová.

ZÁKAZNÍCI
Kým koncoví zákazníci hľadajú hlavne nízku cenu, tak firemná klientela, ktorá tvorí zhruba polovicu zákazníkov Asiany, hľadá predovšetkým kvalitu služieb. Asiana im vychádza v ústrety a sprístupňuje im informácie o cestách zamestnancov a cenách 24 hodín denne. Veľké firmy uprednostňujú osobný prístup, preto im Asiana prideľuje jedného až dvoch špecialistov, ktorí klienta dobre poznajú, a môžu tak rýchlo naplniť jeho požiadavky. V niektorých prípadoch pracovné miesto pre zamestnanca Asiany vytvárame priamo v sídle klienta. Takto napríklad pracujeme pre ministerstvo zahraničných vecí.
 

Alexej Litvin a Asiana Alexej Litvin, spolumajiteľ spoločnosti Asiana

ZAMESTNANCI A TECHNOLÓGIE, SPOLU S ERP ABRA G4, TVORIA TECHNOLOGICKÝ PILIER NAŠEJ FIREMNEJ ADMINISTRATÍVY.

BUDÚCNOSŤ
Asiana rastie v posledných rokoch zhruba o 20% každý rok. Je to nevídaná situácia, pretože celý trh s predajom leteniek rastie o cca 1 až 2%.

Agentúra získava stále viac zákazníkov z cudziny, a preto bude aj naďalej vsádzať predovšetkým na internetový predaj a postupnú expanziu do zahraničia. Pripravuje čínsku lokalizáciu portálu Letuska.cz, ktorá rozšíri už fungujúce cudzojazyčné portály s jazykmi: angličtina, španielčina, ruština, poľština, maďarčina a samozrejme tiež slovenčina.

Asiana v roku 2001 ako prvá v Česku aj v strednej a východnej Európe založila na internete on-line predajný portál leteniek Letuska.cz.